Lektorstvo bez filtrov:

Čo sa skrýva za cenou hodiny? Aká cena je adekvátna?

lekcia

Navonok to môže vyzerať jednoducho – odučíš pár online hodín týždenne, za každú lekciu máš hodinovú sadzbu ako niekde v IT sektore…. A za čo? Za hodinový pokec a prácu s učebnicou? Je to však veľmi skreslená predstava o tom, čo lektorstvo so sebou prináša a čo je súčasťou tej jednej lekcie, pretože tá nepredstavuje len 1 hodinu práce a už vôbec nie len práce s učebnicou. Samozrejme, nie je lektor ako lektor a každý investuje do svojej práce iné úsilie, ja vám však popíšem celú situáciu z môjho pohľadu a na základe mojich skúseností.

1 lekcia ≠ 1 hodina práce

 Práca lektora nezahŕňa len samotné učenie a čas, ktorý venuje študentovi počas lekcie, hoci je to to, za čo má v očiach verejnosti zaplatené.

Samotnej lekcii  však predchádza veľmi dôležitá práca, ktorú dôverne pozná každý lektor aj učiteľ, v rôznej miere, a tou je príprava

Niekedy zvládnem prípravu rýchlo, najmä ak už mám zhotovené materiály a stačí  ich len študentovi nahrať, ale materiály často tvorím a tvorba mi zaberie niekoľko hodín. Vždy sa snažím vytvoriť materiály, ktoré sú obsahovo pestré – hravé aktivity, aktivity na slovnú zásobu, konverzačné aktivity, ale aj gramatický dril a pod. O pestrosť sa snažím aj po vizuálnej stránke, aby sa moji klienti cítili čo najpríjemnejšie. 

Samozrejme, daný materiál využijem aj s viacerými študentmi, ak je to možné a zvyčajne ide o materiál, ktorý neobsahuje „učivo“ len 1 lekcie, ale rovno niekoľko. Napriek možnosti „recyklovať materiály“ zvykne byť táto fáza časovo náročná.

lektorstvo

Prípravy, prípravy a prípravy...

Okrem prípravy na lekciu je súčasťou práce lektora aj príprava domácich úloh pre študentov. Niekedy ide príprava od ruky, inokedy strávim dlhší čas hľadaním správnych materiálov a zdrojov pre študenta, najmä ak má špecifický problém alebo požiadavku. Po vypracovaní študentom, danú úlohu aj kontrolujem, a to mimo času určeného pre našu lekciu, aby mal študent čo najviac priestoru na sebarealizáciu a jazykový rozvoj.

Súčasťou zadávania DÚ je pre mňa aj pridávanie novej slovnej zásoby do spoločného „slovníka“, ku ktorému sa môže študent kedykoľvek vrátiť. Nedávno som začala s touto slovnou zásobou vytvárať pre každého študenta aj Quizlet, aby mali slovíčka k dispozícií, a aby som im ušetrila čo najviac času, ktorý môžu použiť na učenie alebo ďalšie obklopenie sa jazykom.

Každú novú lekciu zvyknem začínať opakovaním – či už gramatiky alebo slovnej zásoby preberanej na predchádzajúcej lekcií. Tieto opakovacie aktivity nepripravujem dlhý čas vopred, pretože nikdy neviem, s čím konkrétne bude mať študent problém. Práve preto zvyknem tieto aktivity pripravovať po lekcií, kedy sa daný problém vyskytol. Mám tak čerstvo v pamäti, čo študent potrebuje zopakovať. 

Čo sa nezmestí do príprav a lekcií

Nejaký čas venujem aj vystavovaniu faktúr a s tým spätej administratíve. To je však zvyčajne záležitosťou niekoľkých minút.

Časovo oveľa náročnejšia (aspoň pre mňa) je tvorba na sociálne siete, propagácia mojich služieb, tvorba platených produktov aj produktov zdarma, ale aj tento blog a iné aktivity. 🙂

lekcia

Praktický príklad v číslach

Častokrát vyhľadávajú ľudia „doučovanie“ za  približne 10 €/1h. Táto suma je, bohužiaľ, pre lektora úplne nereálna, keď ide o individuálne lekcie (v skupinke je to niečo iné). Považujem za nutné zdôrazniť, že hoci bežný pracovný čas je 40 h týždenne, vo väčšine prípadov však nie je možné odučiť 40 h. Pracovať 40 h, to určite áno, ale tento čas nepozostáva len z priamej vyučovacej činnosti, patria sem aj aktivity spomínané vyššie.

Lektori zvyčajne odučia 15-20 lekcií. Ja sama si to takto držím. Musím priznať, že občas si prepočítam, ako mi to vychádzalo v škole. Bežný úväzok stredoškolského učiteľa je 22 h priamej vyučovacej činnosti (22×45 min.=16,5h). Tak nejak to aj vychádza. 🙂

Môžeme však pokojne pracovať s tým vyšším počtom, a teda 20 h. Ak vynásobíme toto číslo x 10€, dostaneme sumu 200 €/týždeň, čo je 800 €/mesiac. To je suma, ktorú by lektor dostal, ak by odučil úplne všetky hodiny v danom mesiaci, z ktorej by mal žiť a ešte z nej zaplatiť odvody, dane a náklady na podnikanie (technické vybavenie, virtuálna tabuľa, účtovníctvo a pod.). V tomto bode, si myslím, už rozumiete, že očakávať individuálne lekcie za takú sumu je celkom bizarné. Samozrejme, nájdu sa také ponuky, ale zvyčajne ide o študentov alebo učiteľov, ktorí doučujú popri zamestnaní, nevenujú lekcií a „starostlivosti o študenta mimo lekcie“ toľko pozornosti a tento príjem  nepriznávajú.

Ako som uviedla hneď na začiatku, lektori sú rôzni, ale ja to mám takto. Individuálnym študentom sa snažím snažím poskytnúť čo najviac flexibility, ale tak, aby to vyhovovalo obom stranám a snažím sa poskytnúť im priateľské a bezpečné prostredie, kde sa nebudú nudiť, jazykovo obohatia, naberú sebavedomie, prekonajú svoje limity, a keď potrebujú, občas nájdu aj takú svoju bútľavú vŕbu. 🙂 Samozrejme, to platí aj pre moje miniskupinkové kurzy, ale tam už je trošku menej flexibility, keďže so zmenami musia súhlasiť všetci. 🙂 Na záver by som len povedala, že nie je to úplne vždy všetko ružové, ale lektorstvo je skvelá práca a neviem si predstaviť lepšiu. 🙂